معرفی

استان لرستان یکی از استان های غربی ایران است. این استان 29308 کیلومتر مربع وسعت دارد و دارای بیش از یک میلیون و 760 هزار نفر جمعیت می باشد. نرخ بیکاری در لرستان با 20.2٪ بالاترین نرخ بیکاری در ایران است. این استان از نظر جمعیت سیزدهمین استان در کشور است و یکی از پرجمعیت ترین استان های ایران است. خرم آباد مرکز استان است. براساس آمار سال 1385 ، خرم آباد بیستمین شهر بزرگ کشور است.

 لرستان سرزمینی کوهستانی است و به جز چند دشت محدود ، تحت پوشش کوه های زاگرس قرار دارد. اشترانکوه با ارتفاع 4150 متر ، مرتفع ترین نقطه استان است که در بین شهرهای دورود ، ازنا و الیگودرز قرار دارد و پایین ترین نقطه آن در جنوبی ترین قسمت استان واقع شده و حدود 500 متر از سطح دریا فاصله دارد.

 براساس یافته های باستان شناسی ، این منطقه یکی از اولین سکونتگاه های باستانی بشری است و مفرغ لرستان از اعتبار باستان شناسی بسیار خوبی برخوردار است. لرستان تنها استان ایران است که به دلیل اهمیت تاریخی یکی از چهار بخش اصلی موزه ملی ایران است . این چهار بخش اصلی مربوط به ماقبل تاریخ ، تاریخی و لرستان ، دوره اسلامی ، مهر و سکه است. استان لرستان سومین استان پر آب در کشور و دارای 12 درصد از آبهای کشور است. این استان علی رغم عدم تمرکز ، تلفات سنگینی در جنگ ایران و عراق متحمل شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد